Monday, January 19, 2009

satu hari banyak cerita

dalam kehidupan yang kita lalui seharian, banyak peristiwa yang berlaku. tak kiralah di mana pun, kadang di sekeliling kita, kadang-kadang jauh melintasi lautan dan benua, kadang-kadang melibatkan kita, kadang-kadang tidak. namun setiap satunya akan menjadi sejarah yang tidak akan terpadam dek masa.

hari ini (19 Jan 2009) banyak betul peristiwa yang berlaku di sekeliling aku. pagi tadi seawal bangun dari tidur, aku melihat insan-insan yang resah gelisah, ada yang menangis, dalam masa yang sama aku menerima khabar gembira dari orang lain pula.

masa berganjak ke tengahari, aku melihat lebih banyak gelagat manusia di sekeliling aku, ada yang marah, ada yang mcm xde perasaan, ade yng bergurau, ader juga yang mencuit hati...macam-macam hal....

sebenarnya ini memang hobi aku, menonton 'tv' di live screen cinema..hehe...darinya aku belajar banyak perkara, aku terfikir banyak benda akhirnya wujud beberapa persoalan yang menuntut beberapa jawapan. antaranya:

  1. sekiranya seorang sahabat mengadu kepada anda yang bapa kepada teman lelakinya sedang sakit tenat di hospital pagi ini, apakah nasihat anda kepadanya?

  2. dalam masa yang sama, di hadapan sahabat anda itu, teman lelaki anda menelefon anda dan menyampaikan khabar yang menggembirakan hati dengan girangnya. apakah reaksi anda sewaktu menjawab panggilan telefon tersebut?

  3. pada hari yang sama, seseorang telah dengan cuai mengambil barang penting kepunyaan anda tanpa kebenaran dan tidak meletakkan kembali pada tempatnya, sedangkan pada ketika itu anda sangat memerlukan barang itu. bagaimana cara andai meluahkan perasaan anda ketika itu?

  4. kemudian, apabila anda masuk ke dalam kelas, pensyarah yang mengajar telah menulis di papan putih. anda yang duduk di bahagian tengah dewan kuliah gagal membacanya. tambahan pula suara pensyarah sangat perlahan. apa yang akan anda lakukan sepanjang pengkuliahan berlangsung? lantaran itu, ada seorang sahabat anda yang menceritakan masalah hati dan perasaannya kepada anda, apakah nasihat anda? bagaimana cara anda menyampaikanya? sedangkan kuliah mesih lagi berlangsung.

  5. balik dari kelas, seorang senior telah mempelawa anda untuk menyertai satu rangkaian perniagaan yang agak berpotensi untuk mendapat pulangan yang besar. anda seperti berminat, namun risau tidak cukup modal, dan risau akan di marahi emak anda. apa yang akan anda lakukan?

haha.....ni antaranya lah. bayangkan, kita kena selesai lebih banyak dari yang di atas ni, ada yang memerlukan tindakan pantas dan ada yang memberikan kita masa untuk berfikir sebelum membuat keputusan, ada yang menguji kesabaran kita dan ada yang boleh membuatkan kita ketawa dan pasrah....


apa-apa pun peristiwa yang berlangsung di sekeliling aku, aku tidak pernah melupakan saudara-saudaraku di Gaza, Palestin. mungkin bau hanyir darah sudah menjadi kebiasaan pada penghiduan mereka, mungkin air mata sudah kering untuk mereka titiskan, mungkin juga bunyi dentuman senjata, bom dan ledakan senapang sudah lali di telinga mereka... namun, apa yang aku pasti pejuang fi sabillillah tidak pernah patah atau luntur semangat jihad mereka.

Ya Allah,

Rahmatilah bumi Palestin,

Berilah pertolongan kepada saudara-saudaraku di sana,

Kenyangkanlah mereka tatkala mereka lapar,

Legakanlah mereka tatkala mereka sakit,

Berikanlah mereka cahaya tatakala mereka dalam kepekatan kegelapan malam,

lapangkanlah dada mereka tatkala mereka dalam ketakutan,

berilah balasan dan akibat yang dahsyat kepada si bangsat Yahudi!

celakalah Yahudi! celakalah Yahudi! celakalah Yahudi!

A~min..

No comments: