Monday, November 15, 2010

~Bila Tuhan turunkan musibah...maknanya??

"Seseorang tidak mengenali tanda-tanda sehat selagi dia belum tertimpa sakit."



alhamdulillah
saya hampir sembuh sepenuhnya
daripada 'nikmat sakit'
yang Allah berikan
syukur
ternyata Allah sayangkan saya
demam, pening, muntah, pitam
semua yang Dia
mesti ada hikmahnya buat hambaNya
yang selalu leka, lalai lagi alpa ini
syukur Ya Allah
Alhamdulillah
dan kepada yang mendoakan kesihatan dan kesejahteraan saya
saya ucapan terima kasih yg dpt saya kirimkan
selebihnya saya mendoakan kalian
agar sentiasa berada di bawah lindungan Allah
dan jauh dari kemungkaran

musibah
bila ia Allah datangkan
apakah maknanya?

kebetulan
lama saya bercuti di rumah
banyak juga hal ehwal semasa yang sempat saya telaah
musibah sana sini
banjir di utara tanah air,
gempa dan letusan gunung berapi di negara jiran indonesia,
wabak taun lagi.....

hayati dan fahami petikan-petikan di bawah :

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan mengatakan: “Kami telah beriman,” sedang mereka tidak diuji lagi?” (QS Al-Ankabut :2)

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,” (QS al-Baqarah: 155).

“Apabila langit terbelah, dan apabila bintang-bintang jatuh berserakan, dan apabila lautan menjadikan meluap, dan apabila kuburan-kuburan dibongkar, maka tiap-tiap jiwa akan mengetahui apa yang telah dikerjakan dan yang dilalaikannya,” (QS Al-Infithaar: 1-6).

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira pada orang-orang yang sabar,(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan “Innalillahi wa inna ilaihi rojiun (Sesungguhnya semua berasal dr Allah dan akan kembali kpd_NYa). Mereka itulah yang mendapat keberkahan yang sempurna dan rahmat dari Rabb mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (QS.Al-Baqarah:155-157)

“Dan apa saja musibah yang menimpamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri,dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”
(QS.Asy-Syura:30)

Dari Sahabat Abu Hurairah dan Abu Sa’id radiallahuanhu : Rasulullah SAW bersabda:
“Tidaklah seorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah gulanaan hingga duri yang menusuknya melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya. (HR. Bukhari)

“Janganlah kamu mencacimaki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi” (HR. Muslim)




No comments: