Friday, August 6, 2021

Rutin jaga kucing sporo.

 Helo semua. Sehari dua nk kes Covid-19 di Malaysia dah cecah 20k. Allahuakbar. Tak tahu dah nak react macam mana sebab angka-angka ni memang expected akan keluar due to new variant. Negara-negara lain pun dah ada yg lockdown balik. Huhuhu 

Marilah kita berdoa kepada Allah semoga segera Dia angkat segala sakit dan masalah yang melanda dunia hari ni. 

Baiklah, kembali kepada topik utama kita hari ni. Masa aku tulis post ni, hari ni dah hari ke-14 aku rawat Atan yang kena sporo. Hari ke-1 sampai hari ke-12 alhamdulillah semua baik-baik sahaja. Gabungan inox + ps herbs memang membantu. Dari luar dah nampak kering cuma ada beberapa bahagian yang luka besar ada air sikit.  (Apa jadi pada hari ke-seterusnya?—- tunggu....)

Rutin aku akan bermula dengan bersihkan cage dulu. Since dalam rumah ada 5 ekor kucing lain selain Atan, so benda yang paling utama sebelum memulakan rutin ialah pastikan tak ada kekucing lain dkt area cage Atan. 

Sebenarnya kami tempatkan Atan dekat hujung wet kitchen, hujung wet kitchen tu memang ada satu area tersorok tempat ‘toilet’ kucing. So tak jauh dari situ kami letaklah cage Atan. 

Mula-mula nak letak dalam rumah je sebab kesian nanti dia boring, tapi husband aku tak nak dia kata macam x proper la untuk kita yg dah pernat kerja seharian yg memerlukan ruang untuk berehat-rehat yg wangi dan selesa. Maka aku pu redhoooo.

Dekat belakang pun, Atan tak terabai ok. Aku pasang kipas hala ke dia 24jam, dan pasang ubat nyamuk juga 24jam. Selain dari tu kalau ada masa terluang aku akan lepak depan cage dan belai-belai badan dan kepala dia sikit—- lepas tu cuci tangan dengan sabun tauuuuuu. 

Ok sambung balik. Lepas dah pastikan kekucing semua tak dak, barulah aku pakai sarung tangan dan keluarkan Atan.Masa tu dia berlegar-legar dalam ruang dapur sekangkang kera tu. Aku biar je, at least dapatlah dia berjalan banyak tapak sikit. 

Lepas tu aku siapkan makanan dia. Aku beli Cindy Recipe yang tin kecik 80g banyak-banyak buat stok. Sebab murah dan kekucing aku suka. So aku tuang 2/3 dalam mangkuk makanan dia, pecahkan ubat selsema kepada 4 dan sorok-sorok dalam makanan tu. Ubat inox tu aku tabur je atas wet food tu. Lepas tu bagi dia makan. Lagi 1/3 buat apa? Ha saba jap. 

Sementara atan makan, aku bersihkan litterbox dia. Since aku guna tofu, takdelah bersepah sangat pun. Buangan dia pun x banyak biasanya ada sejemput poo dan sejemput pee je hhehe. Yang bestnya pakai tofu ni, selain x sepah, tak berdebu, bau busuk pun hampir tak dak ok. 

So sebelum masukkan balik litterbox dia, aku spray semua keliling cage tu dengan air bancuhan clorox. Especially area yang ada possibility dia sandar dan sondol. 

Keliling cage (bahagian luar) aku sembur dengan K.O insect. Tujuan dia untuk bunuh / halau semut dan lalau mahupun serangga-serangga yang akan memudharatkan. K.O insect ni aku beli dari ayah Ainul Mardhiah. So far, aku suka sangat sebab dia natural takde bahan kimia dan sebagai baker, memang selamat sangat digunakan. 

Ok, lepas tu aku tukar air, top up kibbles (kibble aku x letak banyak sangat sebab dia dah makan wet food biasanya tak makan kibble sangat lagipum aktiviti fizikal dia apalah sangat.) yang penting air kena selalu renew at least sehari sekali dah make sure sentiasa banyak sebab kata orang inox ni buat dia nak minum banyak. 

Lepas tu barulah apply F7, P1 dan cream S3. Macam mana nak apply? Ha yang ni part yang paling mencabar sekali dalam rutin ni. Proses nak apply ubat ni bermula dengan sparay F7 lepas tu tabur P1. Masalahnya luka Atan ni dekat tepi badan. Nak spray xde masalah, tapi nak tabur serbuk tu jenuh weh. Memang kena buat berdua. Sbb mungkin serbuk tu pedih sikit, Atan selalu mengamuk-amuk bila kena. Aku kesian...tapi demi kebaikan dia aku kuatkan juga hati 😭😭😭 cream S3 tu sapu tang hidung ja. So far luka kat hidung dia x teruk. Punca ada tu pun sebab dia sondol-sondol dinding cage. Jadi melecet dan seterusnya—-hmmm begitulah. Perlu diingatkan bahawa kucing yang dah kena sporo sekecil-kecil luka akan jadi teruk dan lambat baik. Sebab tu kena careful. 



Ok lepas tu barulah tukar collar dan masukkan dalam cage balik. Collar tu aku beli banyak hahaha. Tukar setiap 1-2 hari. Lepas cabut rendam dalam clorox 1 malam, esoknya cuci dalam mesin basuh letak clorox lagi, dan jemur sampai kering. Then biar jelah dia rest dalam cage tu. Kadang tu x rest pun, mengamuk lebih. Nak keluar, nak menggatal pun maybe juga. Huhu

Malamnya barulah aku keluarkan baki 1/3 wet food tadi untuk bagi ubat selsema sebiji lagi. Teknik ni aku guna time ni je. Kalau bukan sporo memang aku jolok direct dalam tekak dia. Huhu



Begitulah rutin harian menjaga Atan yang terkena Sporo. Buat uols yang sama-sama dalam perjuangan menjaga anak sporo ni, gambate!!!! Kita boleh melakukannya! 


No comments: