Thursday, November 12, 2009

Ingin Ku Petik Cintamu II


“Assalamualaikum. Saya Ikmal. Boleh kita berkenalan?” Ikmal masih ingat Ain. Itulah ayat pertama yang Mal tuturkan buat Ain. Salam perkenalan yang di sambut dengan senyuman Ain yang menawan hati Mal. Kerana senyuman itulah Ikmal terpesona lalu meggerakkan kaki ini melangkah mendekati Ain. Inilah kali pertama Mal buat macam ni. Semuanya demi seorang gadis yang benar-benar telah menceroboh hati Mal.


Ikmal bersyukur, bermula dengan salam perkenalan tu, kita akhirnya menjadi seorang kekasih. Semua orang tahu. Semua orang di kolej ni tahu bahawa memang Ainlah satu-satunya buah hati Mal. Tiada yang lain. Dengan kehadiran Ain di sisi Mal dunia terasa ceria setiap hari, matahari hari-hari tersenyum je buat Mal. Mal bahagia. Bahagia kerana dapat mendampingi orang seperti Ain.


Bagi Mal, Ain memang seorang gadis yang layak dihormati. Kadang-kadang memang Mal terasa segan juga sebab Mal rasa seolah-olah Mal tak layak untuk gadis sebaik Ain. Tapi Ain yakinkan Mal bahawa kebaikan dalam diri seseorang boleh dipupuk dan keburukan dalam diri juga boleh di hapuskan. Banyak peringatan yang Ain beri pada Mal. Kadang-kadang Mal bergurau dengan memanggil Ain ustazah. Ain hanya senyum. Dan senyuman tu selalu buat hati Mal cair.


Tiga tahun, Ain. Tiga tahun kita menyulam kasih. Alhamdulillah selepas tamat belajar, Mal terus dilamar oleh syarikat perbankan sedang Ain masih meneruskan pengajian di tahun akhir. Kita merancang Ain, selepas tamat sahaja Ain belajar, Mal akan terus meminang Ain. Duit gaji Mal pun telah Mal mula asingkan untuk belanja perkahwinan kita. Memang Mal tak sabar nak menanti saat bahagia kita nanti. Tanpa pengetahuan Ain, Mal pun dah beli sebuah rumah tau. Rumah yang akan menjadi tempat Mal, Ain dan anak-anak kita nanti untuk menyulam bahagia bersama. Tapi Mal taknak bagitahu Ain dulu. Nanti tak surprise pula.


Tapi Ain, suatu hari Mal pelik masa dapat penggilan telefon daripada Ain. Ain menangis. Bila Mal tanya kenapa? Ain menangis lagi. Kenapa sebenarnya yan berlaku. Hati Mal benar-benar tertanya-tanya. Bengang Mal, siapalah yang berani mengapa-apakan buah hati Mal ni sampi menangis macam ni? Bila Ain dah reda sikit, Ain pun mula bersuara dan Mal pun dengar je.


Mal terkejut Ain. Betul-betul terkejut dengan apa yang Ain cakap. “Keluarga Ain dan menerima pinangan Amin”. Itulah ayat pertama yang keluar dari mulut Ain lepas tangisan Ain reda. Ternganga Mal tau. Mal tau ini bukan gurauan. Ini pasti kenyataan. Tapi Mal betul tak faham kenapa benda berlaku ke atas kita. Ain menangis lagi. Mal pun menangis. Ain kata Ain nak lari. Ain tak sanggup berkahwin dengan orang yang Ain tak kenal dan Ain tak cinta. Dalam hati Mal masa tu memang Mal sokong je apa yang Ain nak buat tu.


Tapi bila Mal buka mulut, lain pulak yang Mal cakap. Mal suruh Ain bersabar, dan terima semua ni sebagai dugaan Allah. Mungkin inilah jalan yang terbaik yang telah Allah lorongkan untuk kita. Mal cakap dengan linangan airmata yang deras tau Ain. Memang Mal dah tak malu lagi nak menangis waktu tu. Lagipun Mal bukan ‘Superman’ yang tak boleh nangis. Mal manusia normal yang ada hati dan perasaan. Tak apalah, Mal pernah terbaca “Kalau kita sayangkan seseorang, bebaskan dia terbang….”. Mal bebaskan Ain. Semoga Ain bahagia bersama Amin.


Masa hari persandingan Ain hari tu, Mal tak dating. Sengaja Mal tak dating sebenarnya. Manalah Mal sanggup nak tengok orang yang Mal puja selama ni bersanding dengan lelaki lain. Memang Mal tak sanggup. Tapi Anuar bestfriend Mal masa di kolej dulu dating. Dia kata dia kenal Amin tu. Rupanya dia duduk satu kolej dengan kita jugalah Ain. Mesti Ain pun tak tahu kan? Tak banyak yang Anuar sampaikan sebab mungkin dia faham tentang apa yang hati Mal rasa sakarang ni.


Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan. Mal sentiasa berusaha keras melupakan Ain. Tapi Mal selalu gagal Ain. Kalau siang Mal akan sibukkan diri dengan kerja untuk lupakan Ain, tapi nanti malam mesti Mal akan termimpi-mimpikan Ain. Kadang-kadang setiap lepas solat, Mal berdoa dan merintih kepada Allah. Kenapa Dia menguji Mal yang tak sekuat mana ni dengan dugaan yang macam ni? Tapi Mal teringat pada pesan Mal sendiri pada Ain dulu…kita kena redha…Tapi adakah Mal sendiri redha???


Hati Mal makin parah bila Mal dapat kunci rumah yang Mal angan-angankan untuk kita tinggal bersama. Setiap langkah Mal menjelajahi rumah tu, Mal mesti terbayang muka Ain. Kenapa? Kenapa Mal masih tak dapat melupakan Ain? Kenapa? Tolonglah Mal, Ain. Mal memang masih dan terlalu menyintai Ain. Walaupun Ain sekarang isteri Amin, tapi Mal memang tak dapat lupakan Ain. Tolong Ain. Tolong beritahu Mal macamana caranya untuk Mal melupakan Ain, melupakan kenangan cinta kita, melupakan segalanya……Mal parah Ain.


Akhirnya setelah lima bulan Ain menjadi isteri Amin dan Mal masih begini, Ain. Mal nekad. Mal akan hubungi Ain. Biarlah apa yang akan jadi pun. Sebabnya Mal pun tahu yang Ain tak bahagia hidup dengan orang yang Ain tak cinta. Ain yang cakap dulu kan? “Ain tak mungkin bahagia hidup dengan orang yang Ain tak cinta”. Jangan bimbang Ain, sekarang Mal akan datang dan akan membawa kebahagiaan buat Ain.


Akhirnya Ain, selepas berjaya menembusi rangkaian telefon Ain hari tu, Mal cuba lagi..hari-hari Mal call. Mal tak kisah dah, janji Mal dapat luahkan apa yang Mal rasa sekarang ni. Mal rindu Ain. Rindu sangat. Kadang-kadang Mal dengar Ain menangis di hujung talian sana. Bila Mal tanya kenapa? Ain kata “Mal, binalah kekuatan baru untuk kehidupan yang baru”. Tapi Mal tak puas hati dengan ayat-ayat Ain tu. Mal ajak Ain jumpa dan hati Mal berbunga-bunga bila Ain setuju nak jumpa Mal.


Dalam pertemuan tu, Mal nampak Ain dah macam lain sikit. Ain nampak tembam tapi muka Ain tetap nampak berseri-seri. Tapi Ain macam tak banyak cakap dah sekarang. Kenapa Ain? Amin ke yang jadikan Ain sampai Ain jadi macam ni? Mesti Ain tak bahagia hidup bersama Amin.


Mal pandang mata Ain. Ain tunduk je. Ain kata Ain tak boleh lama. Kita bertanya khabar dan Mal pun memulakan bicara. Mal kata “Ain, Mal cintakan Ain. Mal tak boleh lupakan Ain. Tolonglah Ain. Kembalilah pada Mal.” Tiba-tiba Mal tengok Ain nangis. Mal rasa bersalah pulak. Ain geleng kepala tiba-tiba. “Kita tak boleh Mal”. Itu yang keluar dari mulut Ain. “Kita tak boleh!” Tegasnya Ain cakap ayat tu. Runtuh hati Mal. Kenapa tak boleh Ain? Kenapa?


Entah setan apa yang merasuk Mal, Mal terus tarik tangan Ain. Mal tahu Ain terkejut sebab Mal dapat rasa Ain cuba tarik tangan Ain dengan bersungguh-sungguh masa tu. Tapi Mal tak peduli, Mal pegang lagi kuat-kuat. Biar Ain tak boleh tarik. Biar Ain tahu betapa kuat cinta Mal dan betapa bersungguhnya Mal kali ni. “Ain, kembalilah bersama Mal”. Mal takkan berhenti merayu tahu tak Ain. Tak kan. Sampai Ain betul-betul kembali pada Mal.


“Mal tak redha?” Soalan Ain itu merenggangkan genggaman tangan Mal. Mal menekup muka. Tiba-tiba rasa malu dengan apa yang telah Mal buat pada Ain waktu tu. Perempuan yang Mal muliakan dulu koni telah Mal malukan dengan memegang tangannya. Tangan isteri Amin. “Mal minta maaf.” Bersungguh Mal memohon maaf dari Ain dari hari tu. Kalaulah Ain tahu betapa Mal menyesal.


“Mal, cinta kita adalah sejarah lalu. Binalah hidup baru Mal. Ain bahagia sekarang dengan suami Ain, Amin. Ain….Ain dah mula cintakan dia”. Mal ingat lagi ayat tu Ain cakap. Ayat itulah yang membuatkan Mal pasrah. Mal sedar. Ain dah mula mengecap bahagian dalam hidup Ain. Kehadiran Mal sekali lagi mungkin akan merosakkan kebahagiaan yang kian Ain kecapi bersama Amin. Mal dengki. Dengki sangat dengan Amin. Beruntung betul dia kerana dapat memiliki cinta sejati dari isteri sebaik Ain. Tak apalah Ain, mungkin inilah masanya hati dan jiwa Mal betul-betul melepaskan Ain pergi. Pergilah Ain mengecap bahagia yang Ain impikan. Mal akan bangkit semula dengan hidup baru. Doakan Mal, Ain.


Lama…lama kita tak jumpa kan Ain. Ain tahu tak, tiba-tiba 3 minggu lepas, Mal terserempak dengan Amin dekat hospital. Masa tu Mal hantar emak Mal buat medical check-up. Entah kenapa tiba-tiba Amin tumbuk Mal, Ain. Terkejut Mal. Dalam hati Mal kata, ‘Apahal pulak mamat ni tiba-tiba nak tumbuk aku? Gila kea pa?’ Sakit tau, Ain. Nasib baik Mal rasional lagi waktu tu. Mal ajak dia bincang sekejap.nasib baik dia nak.


Isk..Isk..memang tak patut…. Sampai hati Amin tuduh Ain macam tu? Tapi Ain jangan risau, Mal dah terangkan semuanya dari A sampai Z dekat Amin. Mal sebenarnya salah juga dalam hal ni. Kalau Mal tak datang semula pada Ain dulu, semua ni mungkin tak kan terjadi. Mal minta maaf Ain. Apalah Mal ni, kata je sayang Ain, tapi sebab sayan tu, Ain pula yang terpaksa tanggung derita.


Ain, bangunlah Ain. Kesian Mal tengok Amin hari-hari menangis sebelah Ain. Baby Ain pun teringin juga nak rasa pelukan dari mamanya. Bangunlah Ain, semua orang tunggu Ain buka mata. Mal pun tunggu Ain buka mata. Mal nak Ain datang majlis perkahwinan Mal bulan depan. Mal benar-benar nak Ain ada. Ain yang selalu jadi penghidup semangat Mal.


Bangun ye Ain….Mal sayang Ain walaupun cinta Ain tak sempat Mal petik…


hak cipta terpelihara :

ainulanique

No comments: