Sunday, March 6, 2011

~preview : 127 Hours


wuhuuu~
memang dah lama saya teringin nak tengok cerita ni. nak tunggu cik olo email full movie tak juga sampai2. so, saya mengambil keputusan utk tengok jugak cerita ni mlm td. biarlah xd geng pon...hu~

serious, saya memang berdebar2 dari awal cerita ni start sebab saya dah tengok rakaman "Aron Ralston Dsperate Days in Blue Canyon di Youtube. serious, nak tenagok sangat version filem, tapi nervous.

dari permulaan cerita, watak Aron digarap dengan baik. pandai pulak pengarah dia ni carik pelakon yang muka lebih krg sama dgn muka mak dan ayah Aron Ralston...huhu. actually memang dari kecik ayah dia dah bawak dia tengok pemandangan dekat canyon ni, maybe sbb tu la di plan nk habiskan weekends dia dengan menawan Blue Canyon!

dan semestinya apabila waktu2 mendebarkan tiba, saya adalah org yang akan mencari apa sahaja untuk menutup mata. mangsa saya kali ni adalah sekeping tiket..jadilah~

seroius saya tak sampai hati tengok Aron terpaksa menadah air kencing sndiri apabila dia kehabisan bekalan air, tak sangka jugak bila dia boleh melawak dalam keadaan ketika itu 4 hari hidup dengan tangan tersepit tanpa air dan makanan, dan yang paling tak sangka mestilah apabila dengan beani dan tanpa was2 dia patahkan tulang lengan (arm) 2x, potong daging dengan blade dan playar, dan akirnya potoh urat sarafnya....fuhh~ tak sangka lagi lps tu dia boleh berjalan, melakukan repelling dia Big Drop, dan berjalan lagi ditengah panas gurun..... dia memang luar biasa....

satu yang tahu pasal Aron Ralston dalam cerita ini ialah, akhirnya dia digambarkan sebagai percaya kepada Qadha' dan Qadar iaitu bila dia berkata (lebih kurang yang ni) "saya memang di takdirkan tersepit disitu. batu tu telah menunggu saya beribu2 tahun. sejak dari kecil saya seolah-olah di tarik ke arahnya. "

so, apalah yang nak dibisingkan dengan pengalaman 22 jam di gunung angsi sedangkan Aron Ralston ada rekod 127 jam di blue canyon...wat a life~

so, to all hikers!!!!
don't ever never give up
think!
don't lose control
and always,
always make sure someone knows where you are

^_^

No comments: