Saturday, March 12, 2011

~rasa redha, di mana dan bila?


memang sudah menjadi hobi sejak azali agaknya
suka betul saya melihat gelagat-gelagat mereka

ya,
satu pagi saya melihat seorang uncle sigh, gesture badannya...hurm...besar. Sedang memakai baju pegawai keselamatan lagaknya dan dia sedang menunggang sebuah motorsikal yang saiznya....hurm...mungkin agak kecil.... sedang memboncengnya seorang budak lelaki...mungkin remaja... memakai baju sekolah. motor kecil yang menampung berat kedua-dua jasad tadi bergerak agak perlahan. saya perhatikan...

menarik.
dari riak wajah mereka berdua saya lihat tenang. si bapa tidak mempamerkan riak kesusahan. si anak juga langsung tidak menunjukkan riak tak puas hati. kedua-duanya nampak 'redha'. saya tersenyum pagi itu, huh..'macam drama'

redha.
di manakah letaknya?
dan,
bilakah datangnya rasa itu?

saya tidak menepuk dada untuk bertanya pada selera
tapi saya cuba pejamkanmata
merenungi sedalam-dalamnya
kenapa saya menjadi seperti saya hari ini?
apa yang membuatkan saya berada disini?
mengapa hal itu dan ini menimpa saya?
kenapa? kenapa?
saya soal...dan terus menyoal
dan segalanya berputar ke belakang
seperti pita kaset
yang mungkin sampai masanya
terpintal-pintal dan sukar diurai....

dalam doa.
saya pohonkan agar Tuhan berikan jawapan dan petunjuk
sehinggalah saya terjumpa pangkalnya

ya,
pokok pangkalnya bermula dari REDHA
kenapa saya mempersoalkan?
tidak redhakah dengan ketentuan Allah

Redha.
tapi tidak bermakna tingkat usaha terhenti.

No comments: