Tuesday, September 14, 2010

~ceritera Aidilfitri....I


hujan masih renyai-renyai di luar jendela office saya. sejuknya sampai ke tulang gigi geraham (eh, ade ke? hehe). Office masih senyap lagi, yang ada cuma saya, encik Mahasan, alep si dak practical Kak Raja (My CEO) n Raja Nazrin. sunyi wey, parking kat bawah tu pun memang kompem2 lah kosong...ape nk di buat rini ye....

alkisahnya aidilfitri tahun ni satu kelainan buat saya. almaklumlah ini kali pertama beraya seorang yang dah bekerjaya kononnya..hehe..apatah lagi berkereta..(ceh tetiba)....jadi sebarang kemungkinan mungkin terjadi tanpa dipinta nanti

ceritera saya bermula beberapa hari sebelum syawal lagi. alkisahnya, oleh kerana musim perayaan menjelang tiba maka pusat2 servis kereta perodua di sekitar shah alam penuh semuanya. akhirnya terpaksalah saya buat temu janji pd 29 ramadhan tu. time tu borang mintak cuti dah siap di conteng..approve ke tidak, saya tetap akan tiada di opis..nekad neh...dan seperti yang saya rancang, kereta saya selamat diservis buat pertama kalinya. tapi sesuatu yng diluar perancangan ialah panggilan untuk kembali ke opis membantutkan misi untuk balik kampung terus hari tu.

30 ramadhan. saya dijadualkan untuk bergerak balik kampung seawal pagi yang mungkin sebab emak dan mengecop saya untuk membuat kuih raya. barang2 dan bahan dah siap sedia katanya. tapi memandangkan ayam untuk membuat rendang belumdi beli. so, plan blk terpaksa di delaykan. malangnya pulak, penat saya memusing satu shah alam mencari ayam, tapi semua tempat tiada ayam yang ada hanya papan tanda "stock ayam tiada". Dari pasar sampai ke tesco, sampai ke tesco extra, sampai ke giant semua xde....saya da gelabah. mana x nya, xkan la raya tanpa ayam, maka tiadalah rendangnya...alohai....talian kecemasan disambung kepada emak dan kak long. mujurlah emak kata kat Behrang still ada jual ayam lagi. maka saya pun mintak jasa baik mak untuk menerjah ayam2 tu dulu....fuh..perjalanan saya teruskan....

alkisah sampai di rumah, adik2 melompat2 menyambut saya balik. bukannya apa, sebab dorg dah terpoyo excited nk buat kuih raya tu sebenarnya...so, kesempatan ni saya ambil tuk meragging dorg basuh incik WUF4594 tu..hehe...seharian duduk buat kuih, ahirnya kami berjaya menghasilkan biskut tat nenas (jam mak buat sedap tau) dan almond london..ha...terangkat tau sedapnya..(ceh perasan) habis jersi australia saya jadi warna kelabu dek tepung..hehe..malamnya kami 'menganyam' ketupat palas pulak. tergelak2 bila tgk hasilnya...ade yang gemok...ade yg cinonet..ade yg jantan..ada yang betina..haha apeda..

takbir raya 1 syawal bergema....dak2 yang tak berapa kecik kt umah ni dah mula menadah tanan mintak dwet raya..tapi actually saya pun sme je....n tak sangka gak abang n mak still nk bg gak kat saya...hehe....seb bek saya cumel..(ceh perasan)....raya pertama saya...dull wey....sbb family k.long n k.ngah blk esok ptg...so, kami hanya tgk tv smbil tunggu org dtg je la...dekat petang barulah ade sedara belah abah dtg...itu pun kami tak kenal sorg pon..haha...time tu nk bersuai kenal pon x sempat, ye la...sure2 kena duk dapur buat air la, potong ketupat la, ape2 la...
hurm..jejaka berbaju merah??? jeng3...shhhh...hensem kan zue?? kikiki (jgn gtau mak ktrg tau..hihi)

raya kedua bersilih menggantikan 1 syawal yang dah berlalu. petang ni kami tahu, bau2 ramai tetamu dah mula menerobos ke hidung...dan tidak syak lagi, lepas zohor, halaman rumah dah dipenuhi dengan kereta (sampai ke seberang2 jalan)...ruang tamu, beranda dah penuh ngan org...saya? masih di dapur laa gamaknya....melayan karenah ketupat dan lemang juga rendang2...letih, berlengas dan....zzzz....huhu

raya ke-3, sepatutnya hari ni kami blk kampung di sg. panjang. tiba2 emak mengumumkan bahawa raya de tour hari tu terpaksa dibatalkan atas sebab2 tertentu. maka banyaklah bantahan2 yangberlaku termasuk dari sy..sebagai langkah memujuk, emak bagi pelepasan kepada saya untuk keluar beraya hari ni...hurm...apa lagi..kebetulan konvoi reunion yang di conduct oleh incik Eg akan berlangsung pg tu..maka saya pon terus bersiap...

ceritera konvoi...tak banyak yang nak diceritakan....tp best gak la dapat jumpa kawan2 sek men yang dah lebih 9 tahun tak jumpa (wah..tuanya aku)

tapi yang plg best ialah, bila balik kampung hari raya ke 4 tu, sebab saya ada misi. nak tahu apa kesudahan misi tu? tunggulah edisi seterusnya...kiki... (dah penat mengarang ni)

sekian...bersambung

No comments: