Saturday, October 23, 2010

~jadilah diri sendiri? ada hadnya.....


ha...
idea untuk n3 ni tercetus
selepas melalui proses pillow talk
bersama cik pizah
tp actually imaginasinya bermula
masa saya berenang2 ptg td
(mmg saya suka berangan waktu swim pun)..hehe

ramai orang kata
kita x perlu berubah demi orang lain
jadilah diri sendiri
kalau org suka
org akan suka kerana diri kita sendiri
bukan kerana kita cuba menjadi org lain

anda setuju?
atau anda tidak?
saya?

saya setuju dan tidak sekaligus
kenapa?

secara jujurnya memang kita perlu menjadi diri sendiri
tak perlu berpura2 menjadi org lain
akibatnya nanti jiwa yang merana (cewwahhh)
tapi andaikata diri sendiri anda tidak begitu baik
x kiralah dari perilaku,
budi pekerti, adab, agama, ibadah, pelajaran dan apa sahaja lah
bagaimana?
masih mahu menjadi diri sendiri yang lama?
malas
penakut
lepas laku
tak mahu berusaha
pesimis
negatif
dan sebagainya la
bagaimana?
cuba tanya2kan akal anda tu
kerah sikit supaya berfikir beyond the limit...heh~

bagi saya x salah untuk kita berubah
kepada yang lebih baik
dan pastikan perubahan itu konsisten
supaya tidak di'cop berpura2
jadikan ia rutin yang akhirnya menjadikan 'itu' adalah diri anda
saya pernah mencubanya
dan saya sedang berusaha memperbaikinya
anda?
pasti boleh kerana anda semua lebih hebat daripada saya

kamu,
jadilah diri kamu sendiri
kalau kamu ada pendirian yang baik
sikap yang baik
tauladan yang baik
teruskan dan jadilah diri anda yang itu
anda perlu tegas untuk kekal pada diri anda yang itu

saya muak mendengar org yang hanya mahu menjadi diri sendiri
menyuruh org menerima dirinya seadanya itu
tak mahu berubah demi kebaikan
ibaratnya seperti
orang yang hendak beli sesuatu barang berjenama yang mahal
dengan gajji yg tak seberapa,mampukah?
mampu....syaratnya usaha kena lipat gandalah sikit kan
kerja part time ke
pinjam duit org ke
mencuri ke...oopsss jgn..berdosa..hehe
pokoknya berusaha
kalau nak selesa dengan diri sendiri
dan hanya nak jadi diri sendiri yang begitu
sampai bila impian itu akan dicapai????

saya macam lepas geram???
haha...
bukanlah
cuma nasihat untuk diri sendiri dan kamu juga

saya suka menjadi diri saya hari ini
jadi tiada sebab untuk saya berpura-pura
tapi saya lebih kenal diri saya
saya tahu di mana kekurangan saya yang perlu saya perbaiki
dan saya sanggup mengubah sesuatu yg sudah jadi kebiasaan saya
secara kekal
demi mencapai matlamat saya
apa2 pon (asalkan x berdosa tau ...hu~)

anda?
renung2kan dan selamat beramal ye ^_^

No comments: